Forlagene er i feil århundre
Startet av E24
14. januar 2009, kl. 15:18
For forlagsbransjen – både den norske og den internasjonale – er det fremdeles 1999. Bøker vil alltid være bøker, og endringer er noe man skal beskyttes mot.
Les hele artikkelen her
Kategori:
(ingen)
Upassende innlegg?
Uregistrert
skrev 17 januar 2009, kl. 18:31
Veldig dumt at markedet skal bestemme. Jeg synes at alle som vil gi ut bøker skal få statsstipend ett år, også må det være ett krav om at alle kvinner skal få utgitt sine bøker. Også må det være en garantert minstepris på kanskje en kebab, ca 30 kroner. Hva om man tok bort premiene i tippinga også gikk alle pengene til forfatterstipend i stedenfor? Stå på Trond, du er kjempeflink
Upassende innlegg?
Smart58
skrev 16 januar 2009, kl. 20:11
Ebøkene er jo her allerede, det eneste "problemet" er prisen på leseenhetene. Du kan selvsagt bruke den pc,en du leser dette på, ellers koster "ordentlige" leseplater fra 3-6000,- levert fra en Norsk nettbutikk. Du kan bruke mobiltelefonen, PDA sikkert også Ipod.
Bøkene derimot finnes i godt utvalg på Engelsk eller tysk. på norsk finner jeg bare 8 titler (Ibsen og Wergeland).
Eboken er her selv leser jeg mest på mobilen. en stor fordel er at det er innebygd lys så om din bedre halvdel ikke vil ha på leselyset er det ikke noe problem.
Upassende innlegg?
Uregistrert
skrev 16 januar 2009, kl. 17:03
Til noen annen her: Dette er kanskje deprimerende, men om roboter så ut 99% som mennesker, og oppførte seg 99% så naturlig som mennesker, tror jeg faktisk de ville erstattet mennesker i veldig, veldig mange sammenhenger. 50% er bare ikke nok. Og hvis en elektronisk greie oppfører seg 99% som en bok men hvor du kan laste ned så mye bøker du vil hadde nok de erstattet bøker og.
Upassende innlegg?
Uregistrert
skrev 16 januar 2009, kl. 16:58
Jeg er enig i mye av dette, men mener prosessen nok kan ta en stund. I hovedsak pga ihvertfall to ting:
Den ene er at det gjerne er en viss konsentrasjon rundt et lite antall skjønnlitterære forfattere. "Long tail"-prinsippet har fått seg et par skudd for baugen mener jeg å ha lest - stort sett vil alle lese det samme. Forlag og bokhandlere kan motvirke at ting beveger seg over til nettet ihvertfall til en viss grad i Norge ved å knytte til seg forfattere, på samme måte som platebransjen. Hvis du bare får tak i Harry Potter på papir for eksempel, så kan du naturligvis ikke lese den på nettet.
Men viktigere er brukervennlighet og brukeropplevelse. Jeg mener fortsatt det er langt mer behagelig å lese lange tekster på papir enn på en skjerm. Lyset fra skjermen anstrenger øynene, det er vanskelig å slappe helt av foran en dataskjerm, og det er ikke alle steder man kan ta den med (i senga og på toget). Du trenger ikke dra arket med musepekeren, og teksten fyller alltid 100% av synlig plass. Dette virker kanskje som "småplukk", men brukervennlighet er faktisk utrolig viktig mener nå jeg - hvis for eksempel Word hang seg i ett sekund etter hvert menyvalg, ville 90% av befolkningen ha byttet til OpenOffice over natta. Selv om det bare er sekunder om å gjøre. På samme måte er opplevelsen med en bok viktig. Det er imidlertid mulig at mange ting kan endre dette - elektronisk papir, OLED og så videre. Og for fagbøker kjappere enn for skjønnlitteratur. Tenk deg en OLED-bok som ikke gjør deg klam på henda å holde, og som kan ta notater i margen som lagres til neste gang du slår opp på den siden?
I forhold til avstemninger på bøker tror jeg ift. punkt en at brukerdrevne distribusjons-nettsteder ikke vil ta av med dagens teknologi. Det er for mye knyttet til ledende forfattere. Men med en elektronisk bok like komfortabel som papir, som intuitivt kan f.eks. linkes til RSS-feeds for blogger, eller kan laste ned fra en brukerpreferansebasert nettside uten at man trenger å plugge den inn i dataen, kunne et slikt nettsted bli en "killer app".
Og til noen her: Ahh, dropp agentvirksomheten. Det er greit nok om andre har gjort det før deg i samme tema for å ta igjen, men ikke vær den første i en tråd. :p
Upassende innlegg?
Uregistrert
skrev 16 januar 2009, kl. 00:35
Detta var rart å lese. Det er nesten som du sier at bokmarkedet ikke fungerer. Kulturminister Griske lovet oss alle at fastpris ordningen skulle gjenninnføreres hvis de rødbrune tok makten. Det har ikke skjedd fordi boksalget gikk til himmels. At det finnes mange små forlag som lever av å selge til bibliotekene veit alle som er endel av dette regimet. At det utgis altfor mange dårlige bøker pga av staten og bibliotekene veit alle. Det som er helt feil med artikkelen din er at du kritiserer det mange lever av - nemlig fellesskapets gavemildhet. Personlig ville jeg mye heller sett at alle disse pengene gikk til å støtte forfattere i bistandsland. Men solidaritet på bekostning av egen interesse finnes jo ikke i kultur norge. Vi vil derfor bekjempe og brenne på bål slike tanker du kommer med. Vi dreit oss skikkelig ut med kritikken av fastpris ordningen og avslørte at vi ikke veit hva vi prater om, men detta er helt annerledes. Brenn de radikale tankene til Espen på bålet, fordi vi med makta har det så bra.
Upassende innlegg?
Espens kommentar hører hjemme i forrige århundre!
Uregistrert
skrev 15 januar 2009, kl. 15:26
Jeg leser dine kommentarer med stor glede, Espen. Men denne bærer ikke vitne om verken innsikt eller stor egenrefleksjon. Kanditaten viser beskjeden innsikt i mekanismer innen utvikling av medieteknologi og svak evne til komparativ analyse og en slapp-i-strikken- argumentasjon:
"Espen ser på kalenderen og ser 2009. Espen har sett robothunden Aibo på TV3 - Sonys robothund som leverer de samme "tjenestene" som en vanlig hund viser undersøkelser. Alle har å like robothunden Aibo!!! Analyseselskapet GigaDOM sier at alle hunder av kjøtt og blod vil erstattes av robothunden Aibo innen 12. oktober 2009. Dessuten har mixmastere erstattet håndsleiver, det overrasket håndsleivprodusentene og det samme vil nok skje med hundeavlerne hvis de ikke skynder seg å produsere robothunder. Alle hundekenneler må slutte å avle opp hunder og endre sin forretningsmodell, ellers blir ESPEN FORNÆRMET på roboteknologiens vegne! Dessuten driver hundeavlere i dag opp prisen og samarbider, og noen valpene har jo også hoftedysplasi." Du, Espen, du Espen...chill out, dude!
Upassende innlegg?
Uregistrert
skrev 15 januar 2009, kl. 14:21
Bøker er kjempe viktig. Jeg synes at alle burde fått en bok gratis av staten hver uke. Så kan vi heller bare øke skattene og avgiftene. Dessuten har veverne og fillery kunstnerne veldig dårlig kår i norge, de burde også få mer statsstøtte. Jeg tror SV jobber med en veverskatt nå som skal kreves inn gjennom å lage en ny bomring rundt oslo.
Upassende innlegg?
Rebecca
skrev 15 januar 2009, kl. 10:34
Er det virkelig en forsker som har skrevet dette? Han burde bruke kilder mer aktivt. Her utgir han seg for å ha bransjekunnskap - hvilket han helt tydelig ikke har - og forsøker å si noe om bokbransjens framtid, men alle disse spådommene ser jo ut til å være tatt ut av tomme luften. Som et slags symptom på hvor gammeldags forlagsbransjen er, trekker han frem det faktum at forlagene fortsatt driver med papirkorrektur. Ja, det kan umiddelbart virke gammeldags, men den som har forsøkt å lese korrektur vet at øynene våre ikke er i stand til å oppdage feil etter en viss tid foran dataskjermen. Hva gjelder statlig beskyttelse av bransjen og bibliotekenes såkalte "hyllefyll", må han ha misforstått hva statens rolle faktisk er i dette tilfellet. Statlig støtte er til for å sikre et mangfoldig kulturliv. Salgstall kan aldri diktere kulturpolitikk.
-Forlagsansatt
Upassende innlegg?
Nesten alt er riktig, men...
Uregistrert
skrev 14 januar 2009, kl. 22:06
Det som ikke er riktig er det du har hørt av "forlagsmannen" om holdbarheten til Lulu`s bøker.Om du ser på roman-typer av bøker utgitt av norske forlag, og trykket av norske leverandører vil du se at 90% av disse er bundet på sammen måte som Lulu sine. Altså ikke sydd som din kilde hevder. Kvaliteten ned, prisen opp. Men ingen har fått det med seg.
Upassende innlegg?
Veldig bra beskrivelse av disruptive technologies
Uregistrert
skrev 14 januar 2009, kl. 21:53
Dette bør hele den norske bokbransjen ta på alvor. Det var disruptive technologies som i sin tid veltet Norsk Data (mer bestemt PC-en) for å ta et nærliggende eksempel. Disruptive technologies kjennetegnes ved at de, som regel, er nye teknologier som utgjør et supplement til gamle teknologier i starten, og over tid gjor de overflødige. I begynnelsen har de ofte en langt dårligere kvalitet, og blir av den grunn underkjent av de etablerte aktørene, men holder en langt lavere pris og blir dermed akseptert av "folket". Over tid forbedres ytelse og kvalitet, og etter lengere tid vet man ikke hva folk egentlig gjorde tidligere.
MPEG formatene er veldig gode eksempler på dette (mp3). Platebransjen har gått baklengs inn fremtiden de siste 15 årene, og tvihold på CD som medium (kontrollerer du mediumet kontrollerer du også produktet), noe som har vært en helt ubegriplig feilslått strategi, som har kostet dem enormt i form av både inntekter og renome. Hadde de skjønt bæret ville de ganske enkelt kjøp feks Napster for snart 10 år siden (vi vet jo hvordan de endte). Problemet med foretningsmodellen som bygget produketet rundt CD-en var at det var for mange ledd som tok sin del av fortjenesten og som i realiteten ikke tilførte produktet noe som helst (pga gamle avtaler som hørte til i en annen tid). Hvis bokbransjen har et snev av intelligens, så lærer de av denne historien, og tilpasser seg. Historien er full av eksempler på firmaer/bransjer som ikke har tatt disruptive technologies på alvor, og de må du lese om i nettopp historiebøkene.
Upassende innlegg?
<<
1
2
>>
ELIN ØRJASÆTER
Kommentator
PER VALEBROKK
Redaktør